Franska giganten Alstom äger industrier i flera länder. Internationellt är företaget känt för en rad moderna tåg, till exempel tvåvåningståget Arlanda Express X3.
Men i Sverige, där Alstom har 800 anställda, har företaget även nått framgång inom kraftgenerering. Alstom säljer och levererar gas- och ångturbiner, vattenkraftsystem, generatorer och rökgasanläggningar.

– Det är vi gör idag är himla spännande.
Industrin och även vårt bolag har genomgått en ohygglig strukturförändring och vår egen teknikutveckling har gått väldigt, väldigt långt. Det är inte så hemskt länge sedan vi pratade om kommunikation mellan man och maskin, det
har vi slutat göra nu. Idag är det något naturligt och vi har tillägnat oss det på olika sätt, men jag tror att en väsentlig del är att jag som användare faktiskt umgås med maskiner och låter maskiner göra en del av mitt jobb i hemmabruket, säger Anders Gestrin.
  In dator hemma är ett sådant maskinexempel.
Alstom har länge erbjudit sina anställda, många
med akademisk utbildning, dator via jobbet. Något företaget ska fortsätta med. Erbjudanden via LAN
Assistans rullar med 18 månaders intervall.

– Det är definitivt fortfarande en förmån, en bra ”deal” för den anställde. Utan kompetens-pc-paketen måste våra anställda ut och handla själva i butik. Då riskerar det att bli magrare paket, vilket
är en nackdel för oss eftersom det är genom att leka med och utveckla vad du gör hemma som du når mognaden för att effektivisera ditt jobb. Genom att vi erbjuder häftiga paket med ett bra innehåll så löser våra anställda både gamla och nya uppgifter på ett effektivare sätt. Vi har sett den utvecklingen, säger Anders Gestrin.
   Personaldirektören drar gärna en parallell
till YouTube.
     – Dagens teknik och bandöverföring gör att vi kan skicka ut en inspektör för att åtgärda ett fel och i realtid få livekommentarer på vad det kan vara för
fel, hur vi ska åtgärda det och säga hur både en offert och en tidskalkyl kan se ut för arbetet. Ska jag uttrycka det riktigt slarvig så är det här en professionell utveckling av det som ganska amatörmässig serveras på YouTube.

– Jag tror att kopplingen mellan YouTube och våra realtidsöverföringar på skadeinspektioner definitivt är en fördel för oss. Det händer så himla mycket kul på det här området om vi bara ligger i startgroparna för att hantera det nya som kommer. Vi får enorma möjligheter att leverera bättre till kunderna, säger
Anders Gestrin.

ANDREAS ALM
 
 

Copyright © 1998-2013 LAN Assistans AB