Claude Debussys impressionistiskt drömmande toner
fyller De Geerhallen. På konserthallens scen dirigerar
Jia Lü sektioner och stämmor i den akustiska orkestern.
I en halvcirkel närmast dirigenten sitter stråksektionerna med violin, viola, cello och kontrabas. Djupare in på scenen följer sektioner med träblås och brasset. Längst bak står slagverken. Norrköpings Symfoniorkester drillas denna dag
inför två helgkonserter och kraven på de 85 professionella musikerna är höga. Individuellt ska de ständigt utvecklas med sina instrument och skickligheten måste sedan dessutom rinna över på orkestern – så att även den når nya höjder. Det blir oräkneliga övningstimmar där arbete och fritid
emellanåt flyter ihop.

Annica de Val sitter i blåssektionen. Hon har spelat flöjt sedan hon var åtta och älskar det fortfarande
efter 21 år:
   – För mig ingår det i att vara musiker, att öva mycket och förbereda dig även om det är din fritid. Du är aldrig ledig, det är ett dygnet-runt-liv, säger flöjtisten och nämner datorn som ett centralt redskap för orkestern.
   Annica de Val har, liksom flertalet av hennes instrumentvänner, nappat på arbetsgivarens, Norrköpings
  kommun, erbjudande om dator via jobbet. På symfoniorkesterns webbsajt med internt lösenord ligger tjänstgöringslistor, konsertschema, nyheter, blanketter, adresslistor, instrumentguide, tidigare konsterter, sjukfrånvarouppgifter… ja, det mesta av det som tidigare förmedlades muntligt eller via stortavlor i konserthallen.
   – Vi kan även studera kommande verk genom
att lyssna på referensinspelningar som vår orkesterchef lägger upp. Jag lyssnar oftast igenom stycket två gånger tillsammans med noter och försöker höra vad som händer runt min stämma, om jag spelar själv eller tillsammans med någon. Utan förberedelsen blir det klart svårare och inte lika tryggt att spela. Jag gör det för kollegernas skull också så att det inte går en hel dag med repeterande innan jag är på samma nivå som de väl förberedda, säger Annica de Val.

Bakom symfoniorkesterns internasajt ligger
orkesterchefen Gunnar Possnert, tidigare orkestermusiker och nu självlärd webbkonstruktör. Han har personalansvar för 85 musiker och tio på administrationen.
   – Minsta lilla förkylning kan ju påverka väldigt mycket. Därför har vi sett till att frånvaro når ut till alla berörda. Först kortfattat via sms och sedan med ett mer
  utvecklande mejl där det står hur länge personen förväntas vara borta och varför. Om någon i förstafiolen blir sjuk till exempel, påverkar det hur alla sitter i den stämman, vilket ansvar de har och hur notställ och stolar dukas fram på scenen. Ofta handlar det också om att hitta vikarie och vissa instrument är förstås svårare än andra att hitta vikarier till, säger Gunnar Possnert, för dagen med flera vikarier i orkestern.

Sajten har blivit mer och mer databasbaserad
för att musikerna själva ska kunna göra uppdateringar. Lars Gärd är pukslagare och sambo med violinisten Malin Bratt. Med datorn håller paret koll på allt som händer runt orkesterjobbet.
   – Det är hur smidigt som helst. Som pukslagare har jag tio–tolv pukor jag varierar mellan men oftast bara fyra på scenen. Med datorn är jag alltid uppdaterad på vilka pukor som är aktuella och för Malin, som är vikarie, är tjänstgöringslistorna förstås intressanta, säger Lars Gärd, som även har arbetat med notskrivningsprogram i datorn.
   Han är övertygad om att arbetsgivaren får massor på köpet genom att it-satsa på personalen även på fritiden.
   – Det är absolut en kompetensinvestering att ha anställda som har dator via jobbet.
 
 

Copyright © 1998-2009 LAN Assistans AB